Amsterdam expert sinds 1996

door honderden zakelijke klanten

Snel en goed geregeld
1 contactpersoon, 1 draaiboek, 1 factuur

Uitje is succesvol opgeslagen in je favorieten!

De beste manier om Amsterdam te ontdekken

beelden op het Johnny Jordaan

Wij hebben de beste gidsen die je al wandelend meenemen door de stad. Tips voor de mooiste rondleidingen in Amsterdam vind je bij Puur! Ontdek Amsterdam als een pro. Zo leren ook onze nieuwe stagiaires de stad kennen, om uit te kunnen groeien tot échte Amsterdam expert. Lees hier hoe onze stagiaires Amsterdam ontdekken.

Rondleiding met een gids

Larissa Loman loopt stage bij Puur Events. Wij zijn blij met haar. Vast onderdeel van de stage is een dagje meelopen met een goede gids. Hier haar verslag. Lees en geniet mee van hoe zij Amsterdam heeft leren ontdekken.

‘Eerst betalen, dan pas gaan we lopen… Dat doen ze bij de hoeren toch ook!’  Zo begon mijn groepsrondleiding vanmiddag. De groep was ik zelf. Rondgeleid werd ik door een enorm enthousiaste oud-politieagent. 48 jaar geleden kwam hij als 17-jarig jochie vanuit Drenthe, om in Amsterdam politie te worden. Twinkelende oogjes beschreven de tijd dat hij aan de politieschool studeerde, maar deze smizeten helemaal wanneer hij het had over de tijd dat hij echt politie was. ‘Dikke pret’, zoals hij dat zegt. We startten bij het burgerweeshuis in de Amsterdamse Kalverstraat en via het Begijnhof en wat kerkjes liepen we richting de grachten. Allerlei bijzondere pandjes, scholen en gebouwen kregen een wat zang-achtige onderbouwing met veel jaartallen en leuke weetjes.

Maar het werd pas echt interessant toen Joop vertelde over zijn eigen belevenissen in de oude binnenstad! (De Jordaan-tocht werd vergeten, want de oude binnenstad was Joop zijn hart en ziel geworden, na al die jaren). Zo redde hij een moeder en haar dochter (4) uit een brandend pand achter het red light district in 1953… Niet wetend dat hij in december 1983 diezelfde dochter, inmiddels 34, uit een brandend Casa Rosso zou halen… Weer in zijn armen, dit keer ademde ze niet… En hij moest het aan haar moeder gaan vertellen…

Kippenvel.

‘Mag ik twee thee en twee verse appelpunten van je?’, vroeg Joop aan een vriendin van hem, eigenaresse van Praathuys ‘in de ouwe hoer’. De eigenaresse is vroeger zelf sekswerker geweest (zo noem je dat in 2015) en haar hele huys heeft ze ingericht als prostitutie-museum. Joop vertelde tussen de slokken thee door verhalen over de jaren na zijn vroege pensioen. Vol vrijwilligerswerk en reizen naar Suriname. En… Zijn dochter liet hem ‘haar ouwe wiegie’ nog niet weggooien, al is zij al 41. Spannend Joop!

We liepen langs (nog meer) kerken, door (nog meer) smalle steegjes en langs (nog meer) grachten en na (nog) wat gezang over het monument op de dam, waren er meer dan 3 uren voorbij gevlogen!  Het was ‘dikke pret’ Joop, dankjewel!

wandelende mensen tijdens een rondleiding door Amsterdam

Wandelen door Amsterdam

Larissa is bezig de highlights van Amsterdam te ontdekken. Zo bezoekt ze musea en bijzondere plekken. Ze schrijft haar beleving op. Jij zweeft mee met haar gedachten.

Vandaag zijn al onze nieuwe stagiaires op locatiebezoek gegaan. Larissa vertelt over deze leuke dag, waarin zij even terug in de tijd gingen.

Amsterdam, winter 2015

We zouden vandaag alle partners van Puur* Amsterdam gaan bezoeken. We startten met een korte introductie ‘Ken je je stad?’ in de lobby van een NH hotel, door Anna-Maria, en wandelden door de oude binnenstad van Amsterdam en langs de mooiste locaties! Te leuk voor prachtige dagen met een leuk programma. Of bijvoorbeeld voor jullie gaafste bedrijfsuitje!

Rond 2’en kregen we trek en aten heerlijk bij de Bakkerswinkel.. Overheerlijke latte macchiato’s, verse sapjes en smoothies stonden er even later op onze tafel… We genoten van onze quiches en luxe broodjes, en toen we helemaal maar dan ook helemaal vol zaten wandelden we weer verder.

We bezochten nog een laatste locatie en liepen terug naar mijn canta’tje. Dat werd dus proppen. Het werkte dan ook niet helemaal mee dat mijn achterdeurtje niet in het slot viel enzo…

Maar toch is het…Gelukt!

Lachen, gieren, brullen… Geen van hen had ooit eerder in een canta gezeten. We reden naar de Rozengracht en parkeerde het canta’tje op de stoep. (Natuurlijk kon er nog wel een rolstoel langs)

We liepen naar buiten, en gingen de Mengformule in. Een leuk, hip, nieuw winkeltje, waar je buiten het kopen van tierelantijntjes, het eten van een taartje of het drinken van een kopje koffie ook foto’s kunt laten maken van jezelf in Rembrandt-schilderijen!

Zeker een aanrader! En zulke vriendelijke mensen!

Wandeling door de historische binnenstad

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Jerney Voorbij en ik loop sinds een week stage bij Puur* Amsterdam.

Ik kom uit een redelijk klein dorp en weet nog vrij weinig af van Amsterdam. Je moet Amsterdam natuurlijk wel een beetje ontdekken als je stage gaat lopen bij Puur Amsterdam. Daarom heb ik een wandeling door de historische binnenstad van Amsterdam gemaakt.

Met een paar goede wandelschoenen aan, een gids en nog een paar andere wandelaars gingen we op pad. De gids vertelde allemaal wist- je- datjes over Amsterdam waar ik anders nooit over na zou hebben gedacht. Bijvoorbeeld: waarom lopen de straatjes van Amsterdam krom/ in een bocht? Ik dacht dat ze dat gewoon mooi vonden. Maar het was omdat de vijand de inwoners dan moeilijker zou kunnen raken wanneer de vijand aanviel. En zo waren er nog meer wist- je- datjes waar ik me over verbaasde.

We werden gewezen op decoraties op de huizen en wat dit allemaal betekende. Ik zal eerlijk zeggen dat wanneer ik door een stad loop niet heel erg op de huizen let, maar wanneer je er dan op gewezen wordt ga je er toch over nadenken en blijkt de reden erachter nog interessant te zijn ook!

We bezochten ook een klein hofje, waar alleen maar vrouwen wonen. In dit hofje stond ook een kerk en er was ook een schuilkerk voor wanneer er oorlog was. Vanaf de buitenkant lijkt dit een gewoon een heel klein gebouwtje, maar wanneer je er naar binnen gaat zit er gewoon een kerk in! Dit verwacht je helemaal niet en de kerk was ook heel mooi.

De wandeling duurde ongeveer 2,5 uur. Natuurlijk zijn we onderweg wel even gestopt voor een lekker kopje koffie. Ik kan nog veel meer over de wandeling vertellen, maar ik wil niet alles gaan verklappen. Kortom, mocht je Amsterdam en haar geschiedenis willen leren kennen, dan is een wandeling een leuke en interessante suggestie.

Vertrouw me maar…aan het einde van mijn stage ben ik een Amsterdam expert…verheug me erg op een warme zomer bij Puur* Amsterdam.

supperclub

Supperclub Cruise

Anouk mag Amsterdam op een heel bijzondere manier ontdekken. Ze bezoekt de Supperclub Cruise!

Wat doe jij vanavond? Ik ga lekker “Supper Clubben”, zei ik tegen m’n vriendinnen. Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver! Ik was uitgenodigd om met het Puur* team lekker te gaan loungen op de super trendy boot genaamd de Supperclub Cruise.

Aangekomen bij pier 14, liep ik de boot bijna langs omdat ik eerst ervan overtuigd was dat het een marineboot was. Te stoer voor het hippe volk met een Mercedes voor de deur, dacht ik. Maar zodra ik binnen was, voelde ik me als Alice in Wonderland op een boot en herkende ik de bekende Supperclub sfeer. Binnenkomend op de bovenste verdieping “Le bar Noir™” werd ik begroet met champagne via een levende muur. Na de entourage te hebben bewonderd, liet ik me vallen op één van de loungebanken. En daar kwam ik ook de hele avond niet meer af, want ik werd op m’n wenken bediend.

Op een eigenwijze manier werden allerlei vishapjes aangeboden, denk aan garnalenkroketjes uit iemands hoed vissen of verse tonijn uit een been trekken. Kunstbeen wel te verstaan, vergelijkbaar met een verdwaald been van een paspop uit een kledingwinkel. Ik moet toegeven dat het erg creatief bedacht is! Wat ik ook erg creatief vond, was een half ontblote kapitein die mij voorzag van mijn cocktails? Maar goed dat ben ik! Door de actrices en acteurs waande je in de wereld vol glamour, fantasieën en vallende sterren. En met vallende sterren doel ik op de vallende beroemdheden, want een feestje is natuurlijk niet geslaagd als Amy Winehouse niet aanwezig is. Gelukkig hadden ze een actrice die Amy heel goed kon naspelen.

Om de sfeer verder te bepalen creëerde de DJ op de achtergrond het lounge gevoel. Met soms een live optreden van een zangeres of een optreden van onze Amy Winehouse. Nippend aan m’n cocktail heb ik het erg naar m’n zin gehad! Een leuke relaxte sfeer waar verbeelding, fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. En nee, dat kwam niet door m’n cocktail.

Al met al kan ik de Supperclub Cruise aanraden aan diegene die op zoek is naar een aparte en bijzondere beleving in Amsterdam. Met uitzicht vanaf het water (alleen op de bovenverdieping) vaar je heen en weer tussen de pier en het KNSM-eiland. Een ervaring die je keer moet meemaken, als is het alleen al om je uit de dagelijkse sleur te halen. Laat je inspireren en ontdek deze wereld.

Boek hier de leukste en beste gidsen van Amsterdam.

Deel dit bericht

Schrijf je in voor de nieuwsbrief